یکی از معضلاتی که معمولا همه مشتریان در هنگام خرید جواهرات با اون رو به رو میشود نحوه محاسبه جواهرات هستش . 

در این مقاله میخوام براتون در این مورد صحبت کنم 

معمولا در زمان هایی که شما به سراغ خرید طلا میرید یکی از سوالات رایج از فروشنده اجرت ساخت طلاست ، اما در زمان خرید جواهر این سوال شاید برای به کلی درصد ناچیزی از قیمت اصلی جواهری که شما تصمیم به خریدش را دارید داشته باشه .

الان فکر میکنم در مرحله اول باید وارد بحث مهمترین اصل در یک جواهر بریم اون چیزی نیست جز الماس های کار شده بر روی اون.

الماس یا به عبارت بازاری برلیان های کار شده نقش اصلی تشکیل یک جواهر را دارن ، بهتره همین جا یک مساله را براتون باز کنیم که برلیان به نوع تراش گرد الماس گفته میشه اما به دلیل اینکه به طور متوسط ۸۰٪ الماس های کار شد بر روی جواهرات با تراش برلیان کار میشه این اسم بر روی الماس گذاشته شده . 

نحوه قیمت گذاری الماس به ۴ عامل اصلی بر میگرده که به ترتیب میتونه تغییر در هر یک از این عوامل قیمت هر قیراط الماس را تا چند صد دلار تغییر بده 

۱. کیفیت 

۲. رنگ 

۳ . تراش 

۴. وزن به قیراط 

مرحله اول ( کیفیت ) 

کیفیت الماس بر اساس میزان ناخالصی های داخلی و خارجی مورد برسی قرار میگیره و در یکی از یازده طبقه کیفیت قرار میگیره .

مرحله دوم ( رنگ ) 

رنگ الماس که توسط الماس های نمونه مورد برسی قرار میگیره و در یکی از طبقه های حروف الفبای انگلیسی که از D شروع شده و تا Z قرار میگیره

تفاوت رنگ به این مناست که D انگلیسی به معنای کاملا بی رنگ و Z انگلیسی به معنای زرد و یا قهوه ای است .

مرحله سوم ( تراش ) 

مرحله تراش هم در ۳ گروه اصلی قرار میگیره 

در این مرحله به نوع تراش الماس ( برلیان ، باگت ، مارکیز ، … ) ، کیفیت تراش توسط تراشکار و ضربه های خارجی که بعد از تراش به الماس وارد شده برسی میشه .

مرحله چهارم ( وزن )

مرحله آخر به وزن الماس میپردازیم . 

به طور کلی در طبیعت هر چقدر الماس درشت تری پیدا شود قیمت هر قیراط به صورت تساعدی تغییر میکنه مثلا اگر دو الماس مشابه از نظر کیفیت ، رنگ و تراش موجود باشد یکی به وزن ۱ قیراط و دیگری ۲ قیراط باشد قیمت الماس ۲ قیراطی حدودا ۲.۵ برابر الماس یک قیراطی میباشد .

تا اینجای کار متوجه شدیم که تشخیص قیمت الماس حتما باید توسط کارشناس مورد برسی قرار گیرد.

قسمت بعدی قیمت گذاری طلا و  اجرت ساخت پایه جواهر میباشد که به دلیل حساس بودن نوع پایه در تولید اجزا  مبلغی قابل توجه نسبت به طلاهای تراش را به خود میگیرد 

مساله بعدی که شاید کمتر کسی به اون بپردازه مخراجکاری جواهرات است 

مخراجکاری یک حرفه کاملا دستی است و جزو صنایع دستی قرار میگیرد 

افراد بسیاری در ایران به این حرفه مشغولند و الماس ها و دیگر سنگ های قیمتی را توسط دست و دیگر ابزارات بر روی پایه های جواهرات نصب میکنند .

مرحله بعدی آبکاری 

در این مرحله جواهرات پس از مخراجی وارد بشر های محلول آب رادیوم شده و توسط دو قطب مثبت و منفی لایه ای از رادیوم را بر روی سطح طلا به خود جذب میکند .

طبق قانون اتحادیه طلا و جواهر سود فروشنده ۲۰٪ از مبلغ تمام شده کلیه موارد بالا میباشد .